HÍREK  2021. február 24.      321

Új kihívások a gyermekvédelmi jelzőrendszer előtt

A törvényi kötelezettségnek eleget téve tartották meg a kispesti gyermekvédelmi és gyermekjóléti jelzőrendszer éves értékelését a Forrásházban. A szolgálatok, az intézmények új kihívásokkal találták szembe magukat tavaly, szakmai munkájuk mellett meg kellett birkózniuk a járvánnyal együtt járó szigorítások, változások okozta váratlan és ismeretlen nehézségekkel is.

A képre kattintva galéria nyílik. (3 kép)

Vinczek György, a szociális területért felelős alpolgármester bevezetőjében arról beszélt, hogy a gyermekvédelmi és gyermekjóléti jelzőrendszer résztvevői minden évben elkészítik beszámolóikat az elvégzett munkáról, tapasztalataikról, és megfogalmazhatnak feladatterveket is a képviselő-testület felé a legégetőbb problémákról. Nyilván a tavalyi évben, és még várhatóan az idei év első felében is a járvány okozta nehézségek állítják új kihívások elő az ellátórendszerben tevékenykedő szakembereket. A mi erőnk abban van, hogy az ellátórendszer különböző szereplői állandó kapcsolatban vannak egymással, folyamatosan beszélik meg a felvetődő problémákat, és képesek közösen reagálni, vagy megoldásokat keresni ezekre – emelte ki az alpolgármester.

A jelzőrendszer résztvevői általános panaszokat fogalmaztak meg a házi gyermekorvosok (felnőtt és házi) távolságtartásával, illetve nehéz elérhetőségével, a körülményes intézkedési protokollal kapcsolatban, de köszönték a Kispesti Egészségügyi Intézet gyorsított időpontadását az intézmények kérésére. A résztvevők nehezményezték, hogy a gyermekjóléti és gyermekvédelmi rendszer tagjai nem kaphatnak védőoltást annak ellenére, hogy ők is minden nap ki vannak téve a járványveszélynek, hasonlóan az idősek bentlakásos intézményeiben dolgozó gondozókhoz. A felvetődő észrevételekre Vinczek György alpolgármester elmondta, hogy ebben a kérdésben több alkalommal is levélben fordultak az országos Operatív Törzs vezetőjéhez és a vezető tisztifőorvoshoz, Müller Cecíliához, eddig hiába.

Minden szakterületen szorongató szakemberhiányról számoltak be a résztvevők. Elsősorban arról panaszkodtak, hogy a rendszeres betegállományok miatt szinte minden területen „lefeleződik” a hadra fogható munkatársak létszáma, és bár folyamatosan keresnek, nem találnak még helyettesítő munkaerőt sem, így folyamatosan nagy teher hárul a dolgozókra.

A gyerekeket gondozó intézményvezetők arról is beszámoltak, hogy a kerületi oktatási intézmények nem voltak mindig segítőkészek azokkal a nehézségekkel szemben, amelyek a távoktatás technikai feltételeinek hiányából adódtak. Néha késve érkeztek a megoldandó feladatok, és rövid határidőt adtak a megoldásra. A Családok Átmeneti Otthonában például újabb eszközöket kellett beszerezni ahhoz, hogy a karanténban lévő családok gyerekei is részt tudjanak venni az oktatásban. A Kispesti Tanoda segítsége nélkül talán az itt élő gyerekek lemaradtak volna a többiektől – hangsúlyozták.

A megbeszélésen a Kispesti Szociális Szolgáltató Centrum (KSZSZC) öt szakmai egységének vezetői tartottak rövid évértékelést. Friedrich Gábor, a Család- és Gyermekjóléti Központ szakmai vezetője arról beszélt, hogy minden évben vannak olyan események, amelyek nehezítik a munkát, így tavaly az online-ügyfelezés, a gondozottaktól való távolságtartás okozta a legnagyobb nehézséget tavasszal. Ennek ellenére a járványidőszakban is megmaradt az Élelmiszerbankon keresztül zajló élelmiszercsomagok napi osztása, sőt az igényekhez igazodva saját költségvetésen belül még 3 alkalommal újabb 500 ezer forint értékben juttattak tartós élelmiszercsomagokat a rászorulóknak. Felsorolásából nem hagyta ki a Kispesti Rászorultak Megsegítéséért Közalapítvány 4 millió forintos keretösszegű támogatását, amely 40 ezer forintot adott 100 olyan családnak, ahol valamelyik szülő elveszítette állását, vagy munkáját a járvány alatt. A szakmai vezető beszámolójában kiemelte, annak ellenére, hogy a kijárási korlátozások, az online oktatás miatt jóval kevesebb a visszajelzés, jelzőrendszer legaktívabb tagjai továbbra is az iskolák gyermekvédelemmel foglalkozó pedagógusai, a rendőrség munkatársai, valamint a kerületi védőnők.

Sármai Kornél, a Család- és Gyermekjóléti Szolgálat szakmai vezetője elmondta, hogy személyes kontaktusok hiányában a telefonos és az online konzultációk során sokszor csak nehezen derült ki, hogy kinek, milyen segítségre van igazán szüksége. Gondot jelentett a működésben az is, hogy a Vöröskereszt kivételével, akik még az adományok kiszállításában is vállaltak feladatokat, a civilek és a magánszemélyek felajánlásai csökkentek a járvány kezdeti időszakában. Sármai Kornél arról is beszámolt, hogy bár a tavaszi időszakban megugrott a krízishelyzetben élelmiszert kérők száma, de ők zömében már nem jelentek meg az ellátórendszerben a második hullámban. A törvényi változásoknak köszönhetően a családsegítőknél megnövekedett a terhelés a más intézményektől átkerülő feladatok miatt, de a Forrásház aktív besegítő közreműködésével ezeket sikerült áthidalni.

Tóthné-Szebenyi Szilvia, a Gyermekek Átmeneti Otthona vezetője is a kezdeti működési nehézségekről, az állam által biztosítandó védőeszközök hiányról, a nagyon szigorú kijárási és látogatási tilalom okozta nehézségekről, a szülőkkel való kapcsolattartás anomáliájáról számolt be.

Földi Laura, a Családok Átmeneti Otthonának vezetője azokat a nehézségeket mutatta meg, amelyek a családok, gyerekek és felnőttek hónapokig tartó összezártságából adódtak.

Erdélyi Bettina, területi vezető védőnő ez alkalommal megköszönte az önkormányzatnak, hogy végre méltó körülmények közé kerültek a területi védőnők a Forrásházban, biztosítottak a zavartalan munkafeltételeik.

Blázy Krisztina, a Humánszolgáltatási és Szociális Iroda megbízott vezetője arról tájékoztatta a jelenlévőket, hogy az elmúlt egy évben a járvány miatt lényegesen leegyszerűsítették a hivatali ügyintézést, ennek ellenére a krízisidőszakban nem csökkentek az iroda munkatársainak terhei. Korábban zöld számot működtettek azoknak, akiknek valamilyen segítségre van szükségük.

A házigazdák nevében, Sárkány-Balogh Csilla, a Forrásház Gondozási Központ szakmai vezetője röviden ismertette a 9. éve működő intézmény alaptevékenységét, a szervezetben való helyét.

Varga Attila alpolgármester elismeréssel szólt a Kispesti Szociális Szolgáltató Centrum valamennyi egységének tevékenységéről, különösen a családok gondozásáról, amelynek következtében egy, a fővárosban is egyedülálló program zajlik Kispesten. Ennek keretében az önkormányzat által biztosított önkormányzati lakásba kerülhetnek azok a résztvevők, akik a Családok Átmeneti Otthonában eltöltött idő alatt bizonyítják rátermettségüket az önálló életre.

 

Címlap
Önkormányzat
A kerület működése
Ügyintézés
Kispest
Kapcsolat
Választások-szavazások
Intézményi étkezésbefizetés
Hírek
Közlemények
Pályázatok
Programajánló
Archívum
Közérdekű adatok
Ügyfélkapu
Adatvédelem
Társadalmi véleményezés
Hírek
Közlemények
Pályázatok
Programajánló
Adatvédelem
Társadalmi véleményezés
Közérdekű adatok
Ügyfélkapu
Archívum
A kispest.hu weboldal többféle sütit (cookie-t) használ azért, hogy biztosítsuk a weboldal teljes funkcionalitását, informatívvá és felhasználóbaráttá tegyük az oldalt. Ha tovább böngészi az oldalt, beleegyezik a sütik használatba. További információért olvassa el adatvédelmi tájékoztatónkat.