Rendhagyó osztályfőnöki óra az iskolai egészségről
Az egészségmegőrzésről, az egészséges életmód és környezet fontosságáról tartott általános iskolásoknak rendhagyó osztályfőnöki órát az országos tisztifőorvos és az Országos Közegészségügyi Központ főigazgatója a Kós iskolában hétfőn.
A megszokottnál rövidebb időtartamú osztályfőnöki órán gyerekek aktív közreműködése mellett Szentes Tamás országos tisztifőorvos és Pándics Tamás, az Országos Közegészségügyi Központ főigazgatója arról beszélt, hogy miért fontos a személyi higiénia mellett a közvetlen környezet, az iskolaépület, a tantermek, mellékhelyiségek rendben tartása, és a rendszeres szellőztetés. De röviden beszélgettek arról is, hogy melyek azok a környezeti hatások, amelyek károsan befolyásolhatják az egészséget.
Zuborné Sallai Márta igazgató arról faggatta a gyerekeket, mit tudnak tenni közösen azért, hogy egészségesebbé tegyék az iskolai környezetet. Az igazgató elmondta, iskolájukban különösen odafigyelnek a mindennapos higiéniára, a mosdókban mindig van szappan, kéztörlő és papír, és felhívják a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára a gyerekek figyelmét.
A rendhagyó osztályfőnöki órára azért kerül sor éppen a tanév elején, mert az európai gyermekek naponta legkevesebb 6-8 órát töltenek az iskolában, ahol közben aktív fizikai és intenzív szellemi tevékenységet is folytatnak. Ezért nem mindegy, hogy mindezt milyen körülmények között teszik. Mint megtudtuk: az elmúlt években két nagy nemzetközi kutatás (a SEARCH és a SINPHONIE project) és számos egyéb intézet által elvégzett hasonló volumenű felmérés is foglalkozott az iskolai környezettel és annak a gyermekek egészégére gyakorolt hatásával. A kutatások során cél volt az iskolák beltéri levegőminőségének megismerése, valamint az iskolai környezet és a gyermekek egészségi állapota közötti összefüggések feltárása ahhoz, hogy bizonyítékokon alapuló javaslatokat lehessen tenni az egészséges iskolai környezet kialakítása érdekében. A 10 országban végzett SEARCH projekt keretében országonként 10 iskola tantermeit, és az ott tanuló gyermekek egészségi állapotát vizsgálták az intézetek szakemberei, a 23 országban végzett SINPHONIE projektben pedig országonként 6 iskola osztálytermeiben végeztek méréseket és egészségi állapot felmérést. A vizsgálat eredményei bemutatják a magyar és a külföldi iskolás gyermekek egészségi állapotát, a légúti, allergiás, valamint egyéb tünetek gyakoriságát, az iskolai környezet és a gyermekek egészségi állapota közötti összefüggéseket.
A kutatási tevékenység folytatásaként hosszú távú új program is indul, InAirQ - Transznacionális adaptációs tevékenységek az beltéri levegőminőség kezeléséhez címmel.
Az eddigi vizsgálatok eredményeinek tükrében ajánlásokat is megfogalmaztak a szakemberek:
El kell kerülni az osztálytermek zsúfoltságát, amely egyértelműen rontja az osztálytermek belsőtéri levegőminőségét, károsak a gyermekek egészségét és rontja a gyermekek teljesítőképességét is.
A megfelelő belsőtéri levegőminőség biztosítása érdekében legalább minden szünetben ablaknyitással jól ki kell szellőztetni a tantermet, de az a legkedvezőbb, ha kis ablakokat (pl. felső bukó ablakokat) a tanítási órák alatt is nyitva tudják tartani.
El kell kerülni a pvc-padlóburkolatok és a vízben nem oldódó (műanyag) falfestékek alkalmazását (pl. felújítások alkalmával, vagy új épületek tervezésekor).
Az iskolák környékén a gépkocsiforgalmat – lehetőség szerint – korlátozni kell, részben a szennyezett levegő beáramlásának elkerülése, részben a zajnak a tanítást zavaró hatása miatt.
Az osztálytermek takarításához az egészségi szempontokat figyelembe vevő egyértelmű utasítás kidolgozása, megismertetése és betartatása alapvető fontosságú.
Új bútorok beszerzése esetén gondoskodni kell a jó kiszellőzésről. (pl. a nyári hónapokban, iskolai szünetben beszerzett bútorokat tartalmazó tantermeket minden nap nyitva tartott ablakok mellett kell szellőztetni.)
Illékony szerves oldószerek használatakor fokozott szellőztetést kell biztosítani - tanóra alatt is (lakkok, pl. parkettalakk).