VELÜNK TÖRTÉNT...  2022. március 28.      530
Figyelem: a cikk archív, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Erasmus+ pályázat lezárása a Deák gimnáziumban

A Kispesti Deák Ferenc Gimnázium tanárai sikeres európai uniós projektet zártak.

Erasmus+ pályázat lezárása a Deák gimnáziumban
A képre kattintva galéria nyílik. (4 kép)

Adaptív szemléletet a Deákba címmel az Erasmus+ program keretén belül megvalósított uniós pályázat segítségével 18 tanár vett részt nemzetközi továbbképzéseken, szakmai látogatáson. Ez teremtette meg annak a lehetőségét, hogy minél több tantárgy bevonásával új utakat teremtsen a gimnázium a tanításban, nemzetközi szemléletet alakítson ki, fejlessze a tanárok nyelvtudását, és jó gyakorlatokat szerezzen az adaptivitás megvalósításához. A továbbképzések Németországban, Csehországban, Görögországban, Írországban, Olaszországban, Portugáliában, Finnországban, Spanyolországban, Máltán és Litvániában zajlottak le. A gimnázium pedagógusai más országok tanáraival együtt tanultak a kurzusokon, ezáltal lehetőségük volt sokoldalú szakmai ismeretségek kötésére. A résztvevők és az intézmény azon céljai, hogy a megszerzett tudást hatékonyan kamatoztassák osztálytermi munkájuk során, megújuljanak módszertanilag, frissen szerzett tudásukat széles körben átadják, maradéktalanul megvalósultak.

A következő tanévek megmutatják, hogy a megszerzett és fejlesztett tudás, az ennek nyomán megvalósuló adaptív szemlélet valamint a nemzetközi projektek hozzájárulnak ahhoz, hogy a gimnázium diákjai európai értékrenddel bíró, de magyarságukat megőrző, tehetséges, motivált polgárokká válnak.

A gimnázium honlapján (kdfg.hu) további információ olvasható a projektről.

Vilnius

2021 októberében az Erasmus+ mobilitás program keretében Kispesti Deák Ferenc Gimnázium öt pedagógusa Vilniusba utazhatott. Betekintést kaptunk a litván oktatási rendszer működésébe, meglátogathattunk néhány – különböző típusú – oktatási intézményt, illetve megismerkedtünk a város történelmével és gasztronómiájával is.

Fogadó iskolánk egy felnőttképzési intézmény volt, diákjainak életkora 15 és 52 év között van. A szépen karbantartott, tiszta épületben jól felszerelt osztálytermekben tanulhatnak a diákok.

A Zidino Gymnasium igazgatója részletesen bemutatta nekünk a litván oktatási rendszert és beszélt az iskolák gazdálkodásáról.

A meglátogatott zeneiskolának 800 diákja van. Az iskola állami finanszírozású intézmény, Vilnius városa is támogatja, s a szülők is hozzájárulnak a fenntartásához. 7 éves kortól tanulhatnak itt a gyerekek, 8 éven keresztül. Magasan képzett zenetanárok oktatják a diákokat.

A speciális nevelési igényű gyermekekkel foglalkozó intézményben az autista gyermekek az első két évben kis csoportokban, külön kis „birodalmukban” fejlődhetnek, képzett tanítók foglalkoznak velük, saját ütemükhöz igazodva, egyéni tanrend szerint. A későbbiekben integrálva tanulnak már.

Balsai városrészben épült fel az ország legmodernebb iskolája. Finn mintára, skandináv stílusban, egy japán építész tervei alapján valósult meg a 21. század „álomiskolája”. A letisztult külső nagyon ízléses és a praktikumot előtérbe helyező belső tereket rejt, a legmodernebb eszközökkel felszerelve.

Vilnius városa közel ezeréves múltra tekinthet vissza, s a korai századok építészeti emlékeit a mai napig megtalálhatjuk az Óváros utcáit bejárva. A régi városfal, templomok, az egyetem, a katedrális és az elnöki tartoznak e barokk városrész legfőbb látnivalói közé. A város arculatához ugyanakkor hozzátartozik a modern, 21. századi városrész is.

A történelmi korok hangulata és kulturális értékeinek megőrzése jól ötvöződik a folyamatos fejlődéssel, hiszen például a város közlekedése, de maga az oktatási rendszer is a jövő szolgálatában áll.

Közel egyhetes utunk során nagyon sok tapasztalattal gazdagodtunk, számos ötletet leshettünk el, melyeket saját munkánk során minden bizonnyal hasznosítani tudunk.

Tőkésné Pózna Gabriella