VELÜNK TÖRTÉNT...  2018. május 28.      2,212
Figyelem: a cikk archív, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A csángók földjén - a hagyomány útján Gyimesben és Moldvában

A Vass iskola hetedikesei a "Határtalanul" program keretében május 7. és 11. között 5 napot tölthettek a csodálatos tájakon, és szerezhettek életre szóló élményeket.

A képre kattintva galéria nyílik. (9 kép)

Célunk az volt a pályázat benyújtásával, hogy diákjaink megismerjék a szomszédos országok magyarlakta területeit, személyes tapasztalatokat szerezzenek a határon túli magyarok életéről, nyíljon lehetőségük személyes kapcsolatok építésére. A kirándulás keretében Erdélyt, Gyimest, és Moldvát szerettük volna megismertetni a gyerekekkel, megmutatni nekik a hagyományos életmódot, a népi mesterségeket és a népi kultúrát.

Az utazás napján már ízelítőt kaptunk az erdélyi és a gyimesi tájak lélegzetelállító szépségéből, a jellegzetes falvak, városok életéből.

Kedden mozgalmas napunk volt: a bükklokai reggeli után megmásztuk a Bagolyvárat (ahonnan tényleg gyönyörű volt a kilátás), majd felkerestük a történelmi Magyarország legkeletibb vasúti őrházát és a Rákóczi vár romjait. Ezután a Kontumáci kápolnát látogattuk meg, amely a Gyimesek legrégebbi temploma. A napot Pusztinán zártuk, ahol Nyisztor Ilona Magyar örökség - díjas énekesnő és tanítványai, a Pusztinai Hagyományőrző Csoport tagjai fogadtak minket. Csodálatos élmény volt a Szent Istvánnak szentelt templomban a csángó népdalokat hallgatni, majd a Magyarság Házában a gyerekek műsorát végignézni. A mi népdal énekes lányaink is megörvendeztették vendéglátóinkat énekükkel. Igen hangulatos volt a közös daltanulás, a beszélgetés, és felemelő érzés volt együtt énekelni hazainduláskor a Himnuszt.

A harmadik napot a Borospataki Skanzenben kezdtük, ahol megnéztük a múzeumot és egy működő vízimalmot. Ezután egy jól sikerült délelőttöt töltöttünk el Gyimesközéplokon, a Majláth Gusztáv Károly Általános Iskolában, ahol átadtuk ajándékainkat is. Az iskolalátogatás után csodálatos tájon át egészen az esztenákig szekereztünk fel, ahol zsíros kenyeret (ez bejött), és túrós puliszkát (ez már nem annyira) ebédeltünk.

Az utolsó előtti napunk is élménydúsra sikeredett: Csíksomlyón a kegytemplomot látogattuk meg, majd továbbutaztunk Székelyudvarhelyre. Itt megtekintettük a Tamási Áron Gimnázium és a Benedek Elek Tanítóképző épületeit, melyek neveiket egykori tanítványaikról kapták. Megnéztük az Emlékezés Parkját is, amelyben a szobrok neves székelyeknek állítanak emléket. Szejkefürdőn Orbán Balázs, Farkaslakán pedig Tamási Áron sírjánál tisztelegtünk. Korondon Józsa János műhelyében tettünk látogatást, Szovátán pedig a Medve-tóhoz sétáltunk el.

Bár az utolsó nap nagy része már az utazással telt, azért jutott még ekkorra is az élményekből. Igaz, csak rövid időre, de azért megálltunk Marosvásárhelyen, Nagyváradon. Fáradtan, de felejthetetlen élményeket őrizve értünk haza.