VELÜNK TÖRTÉNT...  2019. május 22.      1,089
Figyelem: a cikk archív, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Határtalanul – a csángók földjén, a hagyomány útján Gyimesben és Moldvában

Erdélyben tett 5 napos, emlékezetes látogatást a Kispesti Vass Lajos Általános Iskola 7. évfolyama, 56 tanuló és 5 pedagógus 2019. május 6. és 10. között. Az utazás létrejöttét az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.) Határtalanul, tanulmányi kirándulás hetedikeseknek pályázata tette lehetővé, mely 3.358.950 Ft-tal támogatta utunkat.

A képre kattintva galéria nyílik. (12 kép)

Utazásunkat hosszas felkészülés előzte meg. 2019 áprilisában látogatást tettünk a Magyarság Házában. A pozitív magyarságkép kialakításán, erősítésén túl célunk a gyimesi és a moldvai csángók megismertetése, az értékteremtő és az értékmegőrző képesség kialakításának segítése, az egymás iránti felelősségérzet kialakítása, elmélyítése. Az előkészítő órán ismertettük a diákokkal Erdély történelmét, a meglátogatott területek etnikai arányait, a külhoni magyarság helyzetét. Tisztáztuk, hogy kik a csángók, mi a különbség a moldvai és a gyimesi csángók között, hol van a moldvai Csángóföld és honnan származnak a lakói.

És végre elérkezett a várva-várt utazás napja! Felejthetetlen tájak, szeretetteljes fogadtatás, rengeteg látnivaló és közben játékos vetélkedők tették változatossá utunkat.

A kora hajnali indulás után az első megállónk Nagyváradon volt, ahol meglátogattuk a római katolikus székesegyházat, mely előtt megkoszorúztuk Szent László király szobrát. Késő este érkeztünk meg Gyimesbükkre, a történelmi Magyarország egyik legkeletibb településére.

A második napon ellátogattunk az ezeréves határhoz, a Rákóczi-várral és a Kontumáci-kápolnával ismerkedtünk. Rövid túrát tettünk a hős 32-es határvadászok állásain a gyimesi gerincen. Felelevenítettük a tatárbetörések emlékét, valamint a második világháború eseményeit, és a Sebő Ödön vezette 32-es határvadász zászlóalj hősies helytállását.

Délután Moldvába, Pusztinára látogatunk. A helyi Magyar Házban hagyományőrző előadást mutatott be Nyisztor Ilona Magyar Örökség-díjas énekesnő és a híres Pusztinai Hagyományőrző Csoport. Találkozunk a délutáni magyar oktatásban részt vevő diákokkal is. A műsorban helyet kapnak népdalok, vallási énekek, archaikus imák, mesék, népi tréfák is. A délután fénypontja a közös tánc volt.

A harmadik napon a Gyimesfelsőlok központjában található a Bagolyvár nevű szikla és a Borospataki Skanzen meglátogatása remekül előkészítette a nap fénypontját: a látogatást a gyimesközéploki Majláth Gusztáv Károly Általános Iskolában, ahol az ismerkedés és a beszélgetés után egy izgalmas és fordulatokban gazdag focimeccset játszottak a diákok.

A nap egy másik fénypontja várt ránk: lovas szekerekkel meglátogattunk egy hagyományos, önellátó gyimesi nyári szállást, vagyis esztenát. Készítettünk sajtot, kóstoltunk ordát, házi sajtot, szalonnát és kolbászt sütöttünk.

A negyedik nap reggelén ellátogattunk a Csíksomlyói Kegytemplomhoz, ahol megismertük az 500 éves Mária-szobrot és a búcsú történetét is. Erre a napra is jutott bőven csodálkozás, álmélkodás és örömködés. A kegytemplom után egy csodálatos kirándulást tettünk a Békás-szorosban és a Gyilkos-tó partján.

A Farkaslaka felé vezető úton még sokáig a Gyilkos-tó legendája foglalkoztatta a gyerekeket. Meglátogattuk a székelység nagy írójának, Tamási Áronnak a sírját. Az író Farkaslaka nyugati szélén, a római katolikus templom és temető mögötti virágos parkban, a két cserefa között nyugszik. A sírhelyhez egy rovásírásos máréfalvi székelykapu alatt áthaladva, egy kis sétányon juthatunk. Az író végakarata volt, hogy szülőfalujában helyezzék örök nyugalomra.

Ezt követően megálltunk Korondon, ahol egy fazekasműhelyben megismertették a gyerekekkel a szakma alapjait. Egy rövid séta után továbbindultunk Magyarlónára, kirándulásunk utolsó estéjének szálláshelyére.

Mindannyiunk bánatára elérkezett az utolsó nap. Útban hazafelé még számos élmény várt ránk.
Kolozsváron a Szent Mihály templom előtt a Mátyás király és vitézei szoborkompozíciót látogattuk meg. Ezt követően átsétáltunk a szülőházához, ami mellett egy nagy erdélyi fejedelem, Bocskai István szülőházát is meglátogattuk.. A két nagyság életét, kolozsvári kötődését elevenítettük fel. Kolozsvári sétánktól még az eső sem tudott eltántorítani, ami egész utunk során mellénk szegődött.

A következő megállónk Körösfőn volt, ahol meglátogattuk a református templomot. A templom emlékkönyvét bejegyzéssel láttuk el.

Egy finom ebéd után, amit iskolánk alapítványának jóvoltából fogyaszthattunk el, elindultunk utunk utolsó állomása felé. Nagyváradon rövid belvárosi sétát tettünk.

Az utazás és a felkészülés egyaránt felejthetetlen élményt jelentett gyerekeinknek.

Ezúton is köszönjük a támogatást!