HÍREK  2024. április 24.      153

Szakmai napokat tartottak óvodapedagógusoknak

 

Konferenciát szervezett keddre és szerdára a Kispesti Egyesített Óvodák (KEÓ) vezetése a kerületi tagóvodákban dolgozóknak.

Szakmai napokat tartottak óvodapedagógusoknak
A képre kattintva galéria nyílik. (11 kép)

A kispesti óvodák tavalyi átszervezése, a KEÓ létrehozása után, a sok-sok nehézség ellenére a kerületi tagintézmények (15) továbbra is megőrizték egyéni arculatukat. A tagóvodákban magas szakmai színvonalú munka folyik annak ellenére, hogy nyolcban új a vezető, és erősen szorongatja az intézményeket a pedagógushiány is. Szokták mondani, hogy az óvodapedagógusok a személyiségükkel dolgoznak, de maximálisan csak akkor tudnak teljesíteni, ha a mentális egészségük rendben van, így első közös szakmai konferenciák témája a lelki egészég fenntartása mindennapokban – mondta köszöntőjében Szegediné Török Tünde, a KEÓ igazgatója.

A témához kapcsolódó hivatalos köszöntőkből, amelyek családias hangvételűre sikerültek, hamar kiderült, hogy gyermekkorunk és későbbi életünk meghatározó helyszíne az óvoda, és soha el nem feledett személyiségei az óvodában dolgozók, az óvónők, a dadusok és mások. Az is jól látszik, hogy a látszólag komolytalannak tűnő dolgokat is komolyan kell venni – mondta Hiller István, Kispest országgyűlési képviselője, aki példaként hozta fel, hogy szinte mindenki emlékszik, arra, mi volt az óvodai jele. De, hogy miért is maradnak meg ezek az emlékezetünkben? – tette fel a kérdést rövid közvélemény-kutatás után a nézőtéren ülők között Hiller István (kéményseprő). Nagyon bölcsen azt raktározza el az emberi agy, amelyek mégis fontosak, legyen az óvónéni kézfogása, érintése, vagy az első tanítónk emléke, aki írni, olvasni tanított bennünket. Kimondottan kritikus vagyok a jelenlegi oktatási rendszerrel, amelynek „legépebben” megmaradt része az óvoda. Őrizzék meg ezt nekünk! – mondta Hiller István.

Gajda Péter (dominó) polgármester ezúton is megköszönte a tavalyi átszervezésben résztvevők közös munkáját, ami lehetővé tette a zökkenőmentes átmenetet. A polgármester arról biztosította a jelenlévő óvodapedagógusokat, hogy az önkormányzat továbbra is számít magas szakmai színvonalú munkájukra, amelyet a köszönő szavakon túl remélhetőleg a kerületi pótlékon túl, anyagilag is el tudnak majd ismerni.

A keddi programot a Mese-Vár tagóvoda kórusának rövid dalos műsora nyitotta, majd a köszöntők után Dévai Zita és Rácz Zsuzsanna gyógypedagógusok „Mit tehetünk a mindennapokban a kihívást jelentő viselkedések kezelése és megelőzése érdekében” címmel tartottak óvodai eseteken, szituációkon keresztül előadást a témában. Mondandójuk középpontjában az állt, hogy minden esetben meg kell értenünk az okát, a forrását, miértjét a problémás viselkedési formáknak, hiszen a kisgyerek a viselkedésén keresztül kommunikál velünk, üzen nekünk mindarról, ami őt zavarja, ami őt bántja, vagy ami neki nem komfortos.

A szakmai napon még előadást hallgathattak meg az óvodapedagógusok a „Generációk közötti különbségből adódó pedagógiai feladatokról” Bereczki Enikő generációkutatótól, majd a nap programját Tóth Edu, a Dumaszínház előadóművészének fellépése zárta, aki „Az apa és fia az óvónénik kedvence” című előadással örvendeztette meg a résztvevőket.

 

A második nap programját is a Mese-Vár Tagóvoda kórusának rövid műsora nyitotta meg, majd a Vinczek György alpolgármester köszöntötte a résztvevőket. Az alpolgármester beszédében elmondta: Kispesten a fenntartón kívül a különböző szakterületek, az egészségügy, a kultúra kiválóan együttműködnek azért, hogy a legkisebb korosztályok, bölcsődések, óvodások és a családok is minél színesebb, élménygazdagabb, biztonságosabb, zavartalanabb életét biztosítsák. A szakmai program előadásai sokat segíthetnek majd az óvodapedagógusoknak abban, hogy munkájuk során eredményesebbek legyenek, valamint könnyebb, gördülékenyebb legyen a kommunikáció szülő és gyerek, gyerek és óvodapedagógus, óvodapedagógus és szülő, valamint az intézményvezetők és a munkatársak között.

Döbbenten hallgatták az óvodapedagógusok dr. Guld Ádám médiakutató, kommunikációs szakember összegzését a különböző generációk médiahasználatáról, és az ebből adódó pedagógia feladatokról. Az előadás középpontjában az Alfa-generáció (0-13) állt.
Guld Ádám, aki nem először járt Kispesten, hiszen legutóbb a Mondj nemet! prevenciós konferencián hallhatták őt a kispesti szakemberek, előadásában felvázolta a különböző generációk, az Építő- (79+), a Boomer- (59-78), az X- (44-58), az Y- (29-43), a Z- (14-28) és az Alfa- (0-13) jellemzőit, amelyek egyre torlódnak a változó világban. A világ öregszik, így egyre nagyobbak a generációk közötti különbségek függetlenül attól, hogy a különböző generációk képviselői miként élik és ítélik meg saját helyzetüket.
Guld Ádám hosszasan sorolta a generáció jellemzőit: a konferencia szempontjából vizsgált Z- és Alfa-generációknak nagyon szoros a kapcsolata a médiával, idejük nagy részét a képernyők előtt töltik, jó a technikai érzékük, tökéletesen beszélik a számítástechnika nyelvét, az angolt, megosztják figyelmüket a képernyők előtt, de hiába néznek több képet egyszerre, egy adott dologra nem tudnak kitartóan figyelni, ügyes kreátorok, hamar állítanak elő különböző tartalmakat. A kutató szerint a generáció napi médiahasználata, és annak körülményei aggasztóak: a gyerekek naponta 4-6 órát, hétvégén pedig akár 10-12 órát is a számítógépek előtt töltenek úgy, hogy szinte ki sem mozdulnak a szobájukból, és jobbára egyedül vannak ott, már nem , vagy csak nagyon keveset sportolnak. Ennek egyenes következménye az elmagányosodás, az elidegenedés és a betegségek – mondta a szakember.
És hogy milyen következményei vannak a túlzott médiahasználatnak, ebből is sorolt az előadó egy tucatra valót: alig 3 másodperc alatt akarnak információhoz jutni, a figyelmük elterelésére, vagy érdeklődésük felkeltésére is csupán ennyi idő áll a velük lévő felnőttek rendelkezésére. A valóságot színtelennek, lassúnak, unalmasnak tartják, állandó időhiányra panaszkodnak, alváshiánytól szenvednek, a gyors ingerek miatt túlfeszített a figyelmük, idegrendszerük, időigényes tevékenységet – pl. zenehallgatás, színház – nem választanak, romlanak az iskolai eredmények, mozgásszervi egészségügyi problémák jelentkeznek, konfliktusok alakulnak ki a családban.

A folytatásban szerdán is Dévai Zita és Rácz Zsuzsanna gyógypedagógusok „Mit tehetünk a mindennapokban a kihívást jelentő viselkedések kezelése és megelőzése érdekében” címmel tartottak előadást.