HÍREK  2017. szeptember 09.      1,758
Figyelem: a cikk archív, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Lakossági fórumot tartottak a kiserdővédők

Az önkormányzat kiemelt céljai között szerepel, hogy végre megoldódjon a Határ úton és környékén élők védelme, kisebb zaj- és légszennyezés mellett élhessenek az itt lakók – hangsúlyozta Gajda Péter polgármester azon a lakossági fórumon, amelyet „Van-e más út?” címmel Ferenczi István önkormányzati képviselő, Kispest fenntartható fejlődés tanácsnoka szervezett a KMO Művelődési Házban pénteken.

Lakossági fórumot tartottak a kiserdővédők
A képre kattintva galéria nyílik. (27 kép)

Kiemelt kormányzati beruházás boríthatja fel a József Attila-lakótelep és a Wekerletelep között húzódó zöldterület jelenlegi állapotát. Az eredetileg a 2024-es olimpiára tervezett Galvani híd Észak-Csepelen keresztül köti majd össze a budai Galvani utcát és a pesti Illatos utat. A Galvani híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat Kispestet és Ferencvárost egyaránt komolyan érinti: az új kétszer kétsávos autóút a jelenlegi tervek szerint a két kerületet elválasztó Kiserdőn, a jövőben szervizútként funkcionáló Határ úttal párhuzamosan haladna egészen az Üllői útig.

A beruházás kapcsán felmerülő érvek és ellenérvek megvitatása, az információk tisztázása, illetve a lehetséges beavatkozások érdekében második alkalommal szervezett lakossági fórumot Ferenczi István önkormányzati képviselő. Kispest fenntartható fejlődés tanácsnoka ezúttal a döntéshozókat és a tervezőket is meghívta, hogy válaszoljanak a felmerülő kérdésekre és meghallgassák a lakossági ötleteket, észrevételeket, de – mint a visszajelzésekből egyértelművé vált – a kormányzat, a főváros és a projektet vezető cég képviselői a beruházás jelenlegi fázisában nem kívánnak egyeztetést tartani a lakosság bevonásával.

A fórumon felszólaló Gajda Péter hangsúlyozta: az önkormányzat legfontosabb célja, hogy végre megoldódjon a Határ úton és környékén élők védelme, kisebb zaj- és légszennyezés mellett élhessenek az itt lakók. Kispest polgármestere szerint a jelenlegi tervekkel kapcsolatban és azokkal szemben eddig többnyire igazolatlan, de érthető ellenérzések és állítások hangzottak el, ezért az elmúlt héten felkérte a Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Szakmai Tagozatának elnökét annak érdekében, hogy pro vagy kontra igazolja ezeket az állításokat. A kispesti önkormányzat ezt követően fogja kialakítani hivatalos álláspontját – tette hozzá a polgármester.

Bár a meghívott döntéshozók és tervezők távolmaradása meghiúsította az érdemi párbeszédet és a kölcsönös információcserét, Kispestről és más dél-pesti kerületekből is több önkormányzati képviselő és szakember részt vett a fórumon, akik szakmai és személyes véleményüket, meglátásaikat foglalták össze a heves indulatokat kiváltó tervezetről. Pál Tibor ferencvárosi képviselő elmondta, helyi népszavazást kezdeményezett arról, hogy a IX. kerületi szabályozási terv ne tegye lehetővé autóút építését a Kiserdő helyén. Az erdő kivágása jelentősen rontaná a Wekerletelep és a József Attila-lakótelep levegőminőségét, az út forgalma miatt pedig lényegesen növekedne a környék zajterhelése is – emelte ki a legfőbb ellenérzéseket a beruházás kapcsán. Varga Attila és Ékes Gábor kispesti önkormányzati képviselők mellett Mach Péter XX. kerületi és Gajárszki Áron XI. kerületi önkormányzati képviselő, valamint dr. Balogh Pál közlekedésmérnök, Varga Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési szakértője és Somlói Judit építészmérnök is felszólalt a fórumon. Ezután a Határ út környékén élő kispesti és ferencvárosi lakók fogalmazták meg kérdéseiket és aggályaikat a tervezett beruházással és a Kiserdő jövőjével kapcsolatban.

Ferenczi István tájékoztatta a jelenlévőket, hogy a pénteki tervismertetőn bemutatott szakmai háttéranyag még nem nyilvános, szeptember 20-án a tervzsűri dönti majd el, hogy a felkínált lehetőségek közül melyik nyomvonalat tervezteti meg. A nemzetgazdaságilag kiemelt beruházás megvalósíthatósági tanulmányát – a zsűrizett tanulmányterv figyelembevételével – október 5-ig kell elkészítenie a felelős tervezőként megbízott FŐMTERV-nek, a Kispest határát érintő szakaszt az UNITEF-83 Zrt. és az Utiber Kft. tervezi. A konzorcium csak ezt követően kíván lakossági tájékoztatót tartani a projektről, amelynek engedélyezési terveit 2018. június 7-ig kell elkészíteni.