Diákok a „világ minden tájáról” a Puskás Iskolában
A Kispesti Puskás Ferenc Általános Iskola 2019 óta vesz részt az Erasmus+ nemzetközi együttműködési programban, melynek keretében november 29-e és december 7-e között virtuális találkozót szervezett, melyen több száz tanuló vett részt a világ számos országából.
Az Erasmus+ nemzetközi program célja, hogy az együttműködő európai országok tanulói különböző projektek segítségével bővítsék tudásukat. A külföldi utazások (mobilitások) során a tanulók a közös munkán kívül megismerik más országok, népek kultúráját, továbbá idegennyelvi környezetben használják az angoltudásukat. A Puskás iskola Erasmus+ projektjének címe a „A Lab in my pocket” (Labor a zsebemben), melynek keretében a diákok mobil eszközök és az azokon futtatott alkalmazás (Arduino Science Journal) segítségével végeznek el különböző, a természettudományos tantárgyakhoz kapcsolódó méréseket. A projektben Magyarországon kívül Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, valamint Törökország vesz részt. Az együttműködés az eredeti tervek szerint 2019–2021 között került volna lebonyolításra, azonban a világjárvány miatt a közös munka 2022-ben fejeződik be. A projekt indulásakor, 2019-ben iskolánk négy tanulója és két pedagógusa Portugáliába utazott, melynek alkalmával számos közös mérést végeztek, műhelyunkákban vettek részt, valamint Portugália legnevezetesebb helyeire is ellátogattak.
A program a portugáliai utazást követően ebben a tanévben folytatódott, ahol hazánk vállalta a külföldi vendégek fogadását. A Kispesti Puskás Ferenc Általános Iskola Martinák Márta angoltanárnő, projektkoordinátor vezetésével jelenléti programokat szervezett, azonban a járvány újbóli felfutása miatt, a találkozó az online térbe költözött. A másfél héten keresztül tartó együttműködés során hat ország több száz tanulója dolgozott együtt a Puskás Iskola által szervezett és tartott műhelymunkákon (workshop). A workshopok mindegyike az okostelefonokkal és tabletekkel végzett méréseken alapult, melyeket a résztvevő tanulóknak előzetesen kellett elvégezniük. Az első előadást Bihari Péter fizikatanár tartotta, Czékmánné Kocsis Judit angoltanárnő segített az angolra fordításban. Az előadás témája a mágnesesség volt, melyek méréséhez a tanulók okostelefonokat használtak. A mért adatok feldolgozását a Czékmán Balázs informatikatanár által tartott két workshopon végezték el a diákok. Az egyik műhelymunkán hat ország adatai (hangerősség, fényerősség, mágnesesség) egy közös táblázatba kerültek összegyűjtésre, majd ezek különböző diagramokon történő ábrázolása következett. A másik műhelymunka a tudománykommunikáció alapjait mutatta be a résztvevő nemzetközi közönség számára, majd az ott szerzett ismeretek alapján a tanulók prezentációt készítettek a feldolgozott mérések eredményei alapján. Az utolsó műhelymunkát az elismert oktatáskutató, Dr. Fehér Péter vezette, aki Aknai Dóra Orsolya segítségével a robotokkal történő adatméréseket, speciális érzékelőket mutatott be.
A virtuális mobilitást közös játék és egymás országát ismertető videók bemutatása zárta. A másfélhetes együttműködés keretében több száz tanuló és több tucat pedagógus tevékenykedett. Úgy gondoljuk, hogy az Erasmus+ magyarországi programjai során a tanulók idegennyelvi, digitális és interkulturális kompetenciái is fejlődtek, hiszen egy ilyen találkozó – még ha virtuális is – közelebb hozza a diákokat egymáshoz és a világ megismerésének vágyához egyaránt.
Czékmán Balázs Puskás iskola
Fotó: Czékmán Balázs, Martinák Márta