VELÜNK TÖRTÉNT...  2022. február 15.      673
Figyelem: a cikk archív, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Ovi–Zsaru program gyerekeknek

Ahhoz, hogy a gyermekek ne váljanak áldozatokká, a korai megelőzés elkerülhetetlen, a figyelemfelhívás fontossága nem kérdőjelezhető meg. A program óvodás korú / nagycsoportos gyermekek számára készült.

Ovi–Zsaru program gyerekeknek
A képre kattintva galéria nyílik. (4 kép)

Dél-Pest térségében, a Kispesti Zöld Ágacska Óvodában több éve már, hogy csatlakoztunk az Ovi-Zsaru programhoz. A program észrevétlenül illeszkedik a Pedagógiai Programunk témaegységei közé.

A gyermekek a tapasztalat és élménygyűjtéseik során, ki vannak téve baleseteknek, nem ismerik fel a veszélyeket és tapasztalatlanságuk miatt nem is tudnak egyes szituációkban helyesen viselkedni. Ennek a programnak a célja, a gyermekek védelme, a gyermekek sérelmére elkövetett – bűnözéssel szemben. A program feldolgozza azokat az életszerű helyzeteket, melyek veszélyforrást tartalmazhatnak a közvetlen környezetükben.

A biztonságos életmódra nevelés megjelenik a különböző társadalmi egységekben; közvetett és közvetlen formában. Alapvető viselkedésminták, életformák bevésődnek. A megelőzés hatékony formája, hogy a gyermek olyan információ birtokába jusson, amelynek alapján el tudja kerülni a veszélyhelyzetet, fel tudja azt ismerni, s reagálni tudjon rá.

Fő szempontnak kell tekinteni az életkori sajátosságokat, ezért olyan megközelítésben kell bemutatni a veszélyhelyzeteket, az azokra történő megoldásokat, hogy az magatartásukat formálja, szociális képességeiket fejlessze.

A program hat nagy témakört ölel fel.

1.         Ismerkedés szabályai (ki az idegen számunkra, mit mondhatok el idegen embernek magamról és családomról).

2.         Szabályok, utasítások betartásának fontossága (kinek az utasításait tartsuk be, kinek fogadjunk szót, s miért).

3.         Idegen személlyel történő találkozás, kapcsolat, ajándékelfogadás szabályai (utcán, játszótéren, idegen lakásában).

4.         Egyedüli otthon tartózkodás szabályai (telefonálás, idegen beengedése a lakásba).

5.         Veszélyes eszközök is lehetnek, nem játékszer (háztartási eszközök, szúró-vágó eszközök használata, testi épség megóvása)!

6.         Közlekedés szabályai (gyalog, kerékpárral, utasként gépkocsiban).

Az első két témát az őszi tematikus egység végén, a család témakör előtt dolgoztuk fel. Az első etap utolsó foglalkozását egy „igazi” rendőr Sáfrány Beáta r. zászlós a BRFK XIX. kerületi Rendőrkapitányság bűnmegelőzési előadója vezette. A találkozás meghatározó, izgalmas élmény volt a gyermekeknek.

A témakörök céljai:

1, A gyermekekben tudatosuljon, hogy kik az idegenek, vele hogyan viselkedjenek, mire figyeljenek, ha idegen szólítja meg őket.

2, A gyermekek ismerjék fel, hogy az utasítások és szabályok nagy része az ő egészségük megóvását, biztonságukat szolgálják.

A tevékenység vázlata:

•          Bemutatkozás - Rendőr bemutatkozása felnőtteknek, gyermekeknek
•          Rendőrség, rendőr fogalma, feladatai, telefonszám, szimbólumok
•          Rendőr eszközei bemutatás, magyarázat, kipróbálás
•          Bábozás - három bábfigura személyében Rendőr Robi és Rosszcsont Ricsi, idegen.

A tematika alapja, hogy először a negatív viselkedési minta került eljátszásra, majd a rendőr a gyerekekkel együtt levonta a következtetést, majd rögzítésként a helyes viselkedési forma eljátszása következett.

•          A családdal készült gyermekmunkák, feladatok bemutatása.
•          Rendőr általi dicséret, választható jutalom színező.

A témaköröket végigkíséri az a fő gondolat, hogy a gyermekek ismerjék fel a veszélyhelyzetekben rejlő kockázatot, ennek ismeretében hozzák meg döntéseiket. Tudatosuljon a gyermekben, hogy problémáikkal nincsenek egyedül, fő támaszuk a családi háttér, az óvoda, és a rendőr is. Lássák be, hogy bekövetkezhetnek olyan események, is, amikor más segítségére nem számíthatnak, s a kialakult helyzetet meg kell egyedül is oldaniuk úgy, hogy ne kerüljenek bajba.

A program fő irányvonalai:

1.         Személyiségfejlesztés
-           Önismeret
-           Problémamegoldás lehetőségeinek elsajátítása

2.         Szabálykövetés
-           Közlekedési szabályok
-           Mindennapi élet szabályai (írott, íratlan szabályok)

3.         Biztonság
-           Idegen, ismeretlen személyekkel szemben
-           Közlekedésben
-           Gyermek egyedül van (otthon, közterületen)

4.         Viselkedési panelek
-           Szituációs és szerepjátékokon keresztül - drámapedagógiai eszközök, módszerek felhasználásával - a veszélyhelyzetekben való viselkedés gyakorlása
-           Bábokkal való „elmondatás”, felismertetés, hogy mikor, mit tehetünk és tegyünk

A program célja:         Az óvodáskorú – elsősorban nagycsoportos – gyermekek biztonság érzetének segítése, erősítése.

Feladata: Az egyéni ismeretek feltérképezése az áldozattá válással kapcsolatosan, az életkori sajátosságnak megfelelő, és szintű információk átadása a témában.

A program részletes menetéről a szülők írásos formában tájékoztatást kaptak. Így szereztek tudomást a gyermekek felé eljuttatott információról. Témakörönként egy-egy rajzot vihettek haza és a szülővel együtt beszélgetés közben kiszínezhettek. A rajzokhoz csatoltuk a beszélgetés témaköreit, a kulcsfogalmakat.

Az elkészült munkákat megmutathatták a rendőrnek. Fontos volt az óvoda és a család szoros együttműködése, hiszen a program csak akkor lesz sikeres, ha szülői megerősítés is történik a gyermekek felé.

A programhoz kapcsolódó pedagógiai munkánk során a mesevilág szereplőire, a mozgás örömére, a játék fontosságára, a rajz önmegvalósító lehetőségére, és a szerepjáték megismerésére alapoztunk. A foglalkozások megtartásakor figyelembe vettük, hogy a gyermekek folyamatosan a szóbeli magyarázatra 4-5 percig tudnak figyelni, 10-15 percig képesek egy helyben ülni. Ezért, mindkét témába be kellett építeni olyan panelt, melynek során mozoghatnak, játszhatnak, rajzolhatnak. (Foglalkozások időtartalma nem határozható meg pontosan, mivel a témák feldolgozása változó időigényű, ezért kb. 25-30 percesek átlagosan).

A program első része a gyermekek, a szülők, a rendőrség és az óvoda részéről szoros együttműködésnek köszönhetően sikerrel zárult. Célunk a program tovább folytatása és ajánljuk mindazoknak az óvodáknak, akik még többet szeretnének tenni gyermekeik megóvására.

Felhasznált irodalom: Ovi-Zsaru óvodás korú gyermekek bűnmegelőzési programja.
A program lebonyolításában részt vett személyek:
Sáfrány Beáta r. zászlós a BRFK XIX. kerületi Rendőrkapitányság bűnmegelőzési előadója
Óvodapedagógusok: Angyal Ivett; Váginé Végh Andrea; Kispesti Zöld Ágacska Óvoda; Süni nagycsoport

Váginé Végh Andrea szakvizsgázott intézmény vezető helyettes; szakvizsgázott fejlesztő óvodapedagógus,
Kispesti Zöld Ágacska Óvoda