HÍREK  2022. március 29.      519
Figyelem: a cikk archív, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Wellnessélmény a Csillagfényben

Szerdán a legkisebbeknek is része lesz abban a welnessélményben, amelyet ma próbáltak ki a Csillagfény bölcsőde kisgyermeknevelői a dán-magyar közös bölcsődei program keretében zajló képzésen – tudtuk meg a mai nap főszereplőjétől, a dán Mette Specht Kristiansentől, aki néhány órára wellnesshangulatot varázsolt a bölcsődébe.

Wellnessélmény a Csillagfényben
A képre kattintva galéria nyílik. (8 kép)

Mette Specht Kristiansen nem először jár a Csillagfény bölcsődében, hiszen tavaly novemberben már tartott mozgásos foglalkozást az itt dolgozó kisgyermeknevelőknek, akiket akkor szó szerint a fejük tetejére állított. Akkor gyakorlati foglalkozás keretében mutatta be, hogy a dán bölcsődékben milyen fontos a bel- és kültéren végzett mozgás, a fizikai tevékenység, az aktivitás, a tapasztalás pl. a sárban, a vízben való tapicskolás az érzékszervek fejlesztéséhez, az egészséghez, sőt a tanuláshoz. Külön kiemelte akkor a szülők és a kisgyermeknevelők személyes példamutatását, a példakép, az úgynevezett „role model” szerepének fontosságát.

Most azzal lepte meg a házigazdákat Mette Specht Kristiansen, hogy miként lehet a legegyszerűbb, a leghétköznapibb háztartási- és sporteszközökkel pillantok alatt wellnessélményt, hangulatot varázsolni a bölcsődébe, hogyan lehet a gyerekek szenzoros érzékelését stimulálni. Nem is kell hozzá sok minden, csupán néhány teniszlabda, egyszerű festőecset, kisebb műanyag edény, lavór, sportmatrac a földre, puha és érdesebb körömkefe, egy-egy fából készült masszírozóeszköz – mutatta a legszükségesebbeket már a program elején.

A gyakorlati foglalkozás keretében a kisgyermeknevelők is kipróbálhatták a különböző eszközök használatát, de megtapasztalhatták azt is, hogy az érintésnek milyen nagy szerepe van az emberi kapcsolatokban, hiszen nem vagyunk egyformák, nem mindenki szereti a közvetlen érintést, kontaktust, a „simizést”, de egy-egy eszköz használatával, például teniszlabdával való dögönyözéssel ez a tartózkodás is jól áthidalható. Így van ez a gyerekeknél is, ezért fontos ez a közvetlen tapasztalatszerzés – említette meg a dán szakember, aki kérdésünkre elmondta, még négy alkalommal jön majd Magyarországra foglalkozást tartani a program végéig. Rendkívül elégedett az itt folyó nevelői munkával, az intézmény felszereltségével, a kisgyermeknevelők szakmai és a gyerekek természetes kíváncsiságával.

Bár a dán és a magyar bölcsődei ellátás között sok a hasonlóság, szemléletében nem nagyon tér el a két ország bölcsődei gyakorlata, ám a gyakorlati megvalósításban óriási különbségek vannak, így nagyon hasznos a képzés minden foglalkozása – vélekedett a Kispesti Egyesített Bölcsődék vezetője. Aszódi-Sikter Éva korábban arról beszélt lapunknak, hogy a dán szemlélet szerint minden esetben hagyni kell, hogy a gyermek önmaga lehessen, szabadon tehessen bármit a világ megismerése közben, hagyni kell akár leesni is. Dániában nem azt erősítik a gyermekekben, hogy valamit ne tegyenek meg a balesetveszély elkerülése miatt, hanem engedik, hogy próbálkozzon, ismerkedjenek a testi határaikkal és képességeikkel, és úgy alakítják ki az gyermekeket körülvevő környezetet, hogy az ösztönözze őket, de minimalizálja a balesetveszélyes helyzetek kialakulását. Ez a gyakorlat a magyar szakembereknek még kicsit ijesztő, mert sokkal inkább túlféltjük a gyermekeinket, mint ahogy az indokolt lenne, ezzel viszont sok esetben gátoljuk őket abban, hogy bátran kísérletezzenek, mozogjanak, önállósodjanak.

Fülöp Pétertől, a Városháza programkoordinátorától megtudtuk, hogy a dán bölcsődei programnak 2023-ban lesz majd vége. Ebben az esztendőben még két alkalommal lesz dán előadó itt a bölcsődében, májusban pedig a bölcsődei dolgozók töltenek el Dániában egy hetet.

A dán VIA University College (VIA) szakértői 2019 nyarán keresték fel Kispestet, hogy mintaprojektet szeretnének indítani Magyarországon azzal a céllal, hogy az általuk más európai országokban (Lengyelország, Románia) bevezetett programot Magyarországon is bemutassák, megvalósítsák. A projektben elsődleges a gondozók kompetenciáinak, készségeinek és tudásának fejlesztése a gyermekek életminőségének javítása és fejlődésük elősegítése érdekében.