HÍREK  2023. október 16.      400
Figyelem: a cikk archív, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Megmarad a népligeti felüljáró, nem kell bontani

Befejeződött a népligeti felüljáró szerkezetének hónapokon át tartó vizsgálata. A szakemberek szerint továbbra is biztonságosan használható a szerkezet.

Megmarad a népligeti felüljáró, nem kell bontani
A képre kattintva galéria nyílik. (8 kép)

Feloldották a korábban bevezetett ideiglenes súlykorlátozást, így október 17-től a buszok, így a Belváros és a Liszt Ferenc repülőtér között közlekedő 100E is, áthajthatnak a hídon, a tehergépkocsik pedig 12 tonna súlyig közlekedhetnek rajta – tudtuk meg Gajda Péter polgármestertől, aki Tüttő Kata főpolgármester-helyettessel és Szaniszló Sándorral, a XVIII. kerület polgármesterével együtt tartott sajtótájékoztatót ma a felüljáró műszaki vizsgálatának eredményeiről.

Bár mi is arra ösztönözzük a kispestieket, hogy a 3-as metró felújítása után, ha tehetik, inkább használják a tömegközlekedést, de ha valakinek mégis autóval kell a Belvárosba mennie, annak jó hír, hogy a népligeti felüljáró megmenekülhet, és így nem lassul az Üllői út forgalma azoknak a dél-pestieknek, akik eddig is használták a hidat – hangsúlyozta Gajda Péter.

A mai eseményen elhangzott: bár külső szemlélő számára elég rossz képet mutat a felüljáró, az elmúlt hónapokban zajló műszaki vizsgálatok során kiderült, hogy annak műszaki állapota stabil, nem kell elbontani, és a főváros erőfeszítéseinek köszönhetően, a nehéz pénzügyi helyzet ellenére megmenthető.

A vizsgálat menetéről megtudtuk: a Budapest Közút Zrt. folyamatosan ellenőrizte a kiemelt közlekedési szereppel rendelkező, hatalmas terhelésnek kitett 45 éves híd műszaki állapotát, 2023-ra a szerkezeti elemek további alapos felülvizsgálata is szükségessé vált. Márciusban kezdődtek a felüljáró műszaki állapotát feltérképező vizsgálatok. Ezalatt is biztonságosan lehetett közlekedni a 12 tonnánál nehezebb járművek és a BKK-járataira vonatkozó súlykorlátozás figyelembevételével. A cég megbízásából két hossztartó hídgerendát bontottak ki, majd a kiemelt mintákon és a feltáruló szerkezeti elemeken szakemberek bevonásával helyszíni és laboratóriumi vizsgálatokat végeztek.

A forgalomterelés kiépítése során a felüljáró Pénzverde előtti szakaszán a városközpont felé vezető oldalon a külső sávot körülbelül 200 méter hosszban egymásba kapcsolt beton terelőelemekkel leválasztották. Így a városközpont irányába egy, a városközpontból kifelé változatlanul két sáv volt járható.

A vizsgálat végén a szakértők arra jutottak, hogy a vizsgált tartószerkezetek (főtartó, támaszkereszttartó, fejgerenda) betonminősége a külső megjelenés ellenére jó, a korróziós mérték jelenleg még nem okoz teherbírási problémát, de 10 éves távlatban már jelentkezhetnek állékonyságot befolyásoló károsodások. A fejgerendák és a tartóvégek teherbírása az elvégzett törési vizsgálatok, valamint feltárások és vizsgálatok alapján készített ellenőrző statikai számítás alapján bőven megfelel a jelenlegi forgalmi terhelésnek.