VELÜNK TÖRTÉNT...  2018. május 25.      913
Figyelem: a cikk archív, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Az iskolai komposztálás lehetőségei

Egy projektnek úgy tudjuk megsokszorozni a hatását, ha minél több helyi partnerrel, szervezettel működünk együtt. A komposztprojektünk során ezért a társasházaknak tartott komposztképzés mellett a helyi iskolákkal is felvettük a kapcsolatot.

iskolai-komposztalas

Komposztszakértőnk először e-mailben, majd telefonon mutatta be az iskolaigazgatóknak a projektünket, kifaggatta őket jelenlegi komposztálási „szokásaikról”, nehézségeikről, terveikről. Kiderült, hogy majdnem minden iskola komposztál már, és legtöbben az udvaron lévő tankertben használják fel az érett komposztot. Néhány iskola esetén elég volt a telefonos kapcsolatfelvétel, mert vagy időhiány miatt nem komposztálnak, és nem is tervezik, vagy már komposztálnak, de a lehetőségeiket, kapacitásukat már teljes mértékben kihasználják, és nem terveznek további bővítést pl. helyhiány miatt. Az iskolák többsége azonban örült a megkeresésnek, mert sikerült „külső szemként” teljesen új ötleteket, megoldásokat javasolnunk.

A Kós Károly Általános Iskolában remekül működik a tankert, két komposztálóval is rendelkeznek, de a komposztáló kiürítésében még nem volt tapasztalatuk. Ezért itt egy különleges bemutató órát tartott komposztmesterünk: a gyerekek besegíthettek a komposztáló kiürítésébe, a keletkezett komposztot pedig szétterítették a tankertben. Közben a diákok és az iskola gondnoka is sok elméleti és gyakorlati információt szerzett a komposztálás hátteréről, a hozzá kapcsolódó feladatokról. Javasoltuk, hogy a gyerekek időnként hozhassanak otthonról komposztálnivalókat a komposztkeretbe – így még izgalmasabbá és személyesebbé válik számukra az iskolai komposztálás. Felajánlottuk, hogy máskor is szívesen tartunk hasonló bemutató órákat a tanulóknak.

Az Erkel Ferenc Általános Iskola épp most készült pályázatot beadni az ökoiskola címre, amelynek feltétele a komposztálás, ezért kapóra jött nekik a tanácsadás, közös ötletelés. Komposztmesterünket meghívták a pályázatírási megbeszélésre, ahol elméleti, gyakorlati szempontok (pl. komposztáló optimális mérete, két külön komposztkeret a lombnak és a kerti komposztnak) is szóba kerültek, és szintén javasoltuk a gyerekek bevonását a komposztáló feltöltésébe és kiürítésébe valamilyen motiváló, érdekes esemény segítségével.

A Deák Ferenc Gimnázium a bőség zavarával küzd a komposztálás terén: a többiekhez képest hatalmas zöldterületük van, és már öt komposztkeretük működik, de nem rendelkeznek elegendő felszereléssel, és az egyetlen karbantartó munkabírását meghaladja a terület rendben tartása és a komposzt feldolgozása. Több helyre pályáztak már, de egyelőre sikertelenül. Itt is javasoltuk a diákok motiválását, bevonását, és (mivel ennek az iskolának komolyabb segítségre van szüksége) hogy vegyék fel a kapcsolatot az Átalakuló Wekerle önkénteseivel.

A projekt a Fővárosi Környezetvédelmi Alap támogatásával valósult meg

Átalakuló Wekerle