VELÜNK TÖRTÉNT...  2018. november 14.      973
Figyelem: a cikk archív, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Informatika és idegen nyelv: emelt óraszámban a Puskásban

A Kispesti Puskás Ferenc Általános Iskola már hosszú évek óta elkötelezett az innovatív technológiák használata és használható nyelvtudás átadása terén, melyekkel kapcsolatban az idei tanévben szintet lépett az intézmény. Ettől a tanévtől kezdve az 1. osztályos tanulók már emelt óraszámban, kislétszámú csoportokban tanulhatják az informatikát és az angolt.

Informatika és idegen nyelv: emelt óraszámban a Puskásban
A képre kattintva galéria nyílik. (4 kép)

A Puskás iskola eddig is az élmezőnye tartozott az „okoseszközök” tanulási és tanítási célú használata terén, hiszen az intézmény a kerületben és országos szinten is az elsők között vezette be „tablettel támogatott oktatási programját”. Az ötödik éve folyó projektben már több mint 1000 tabletes óra került megtartásra, így a pedagógusok és a tanulók is jelentős tapasztalatra tettek szert az eszközök használatával. A projekthez kapcsolódó tudományos kutatások eredményei megerősítik, hogy a tanulók szívesen dolgoznak a tabletekkel (az iskolában és sokszor otthon is), a táblagépes órákat izgalmasnak és hatékonynak találják. Mindezek mellett az eszközök használata a képességeik fejlődésére is pozitív hatást gyakorol; például a tablettel angolt tanuló 4. osztályosok szódolgozatai átlagosan 20%-kal jobbak nem tabletező társaiknál.

A pozitív eredményekre, a tanulók érdeklődésére és a szülők elvárásaira alapozva ettől a tanévtől kezdve 1. osztályos tanulóink emelt óraszámban tanulhatják az informatikát. Az emelt óraszám heti két játékos és tanulóközpontú tanítási órát jelent. A cél a tanulók képességfejlesztése (írás-, olvasás,- számolási készség, problémamegoldó és algoritmikus gondolkodás, tanulási képesség önálló ismeretszerzés képessége) mellett az informatikai eszközök (asztali számítógép, laptop, tablet, okostelefon, robotok) tudatos és alkotó célú használatának megkedveltetése. A tanórák közel sem csak a számítógépek használatának elsajátíttatását célozzák meg, a foglalkozásokon olyan tevékenységek és eszközök kerülnek sorra, mint a számítógépes grafika, logikai játékok, kiterjesztett valóság, virtuális valóság, programozás padlórobotok segítségével. Az 1. osztályos infósok októberben már részt vehettek az Európai Programozási Héten (Europe CodeWeek), melynek keretében QR-kódokkal megosztott játékos kincskeresést játszhattak, miközben logikai feladatokat oldottak meg a padlórobotok (Bee-Bot) segítségével. Hosszú távú cél az informatikai alkalmazói ismeretek (akár ECDL vizsgával) elsajátíttatása mellett, hogy diákjaink naprakészen lépjenek a digitális világ bármely területére.

Az emelt óraszámú angol nyelv oktatása heti 2 játékos tanórát jelent csoportbontásban. A kislétszámú csoport lehetőséget biztosít minden tanuló számára az idegen nyelvi megszólalásra. Életkori sajátosságaikat figyelembe véve, az órákon dalok, mondókák, játékok segítségével, élményszerűen sajátítják el az angol nyelv alapjait. Első évfolyamon a tanulóknak sem írni sem olvasni nem kell angol nyelven. Cél a nyelvtanuláshoz való pozitív hozzáállás kialakítása, a jó angol kiejtés megalapozása. A dalok, játékok mellett angol nyelvű mesékkel is megismerkednek a gyermekek. Életkori fejlettségüknek megfelelően a tanulók betekintést nyernek az ünnepek, jeles napok hagyományaiba. Hosszú távú cél egy jól használható nyelvtudás kialakítása, mely megfelelő alapot teremt 8. évfolyamon sikeres nyelvvizsga megtételére.

Czékmán Balázs, Martinák Márta