HÍREK  2022. szeptember 04.      1,157
Figyelem: a cikk archív, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Játék, mozgás, kommunikáció a bölcsődei programban

A héten folytatódott az a több éves dán-magyar bölcsődei program, amelyben a dán VIA University College (VIA) mintaprojektet indított Magyarországon a Csillagfény bölcsődében azért, hogy az általuk más európai országokban (Lengyelország, Románia) bevezetett programot itt is bemutassák, „honosítva” itthon is megvalósítsák.

 

Játék, mozgás, kommunikáció a bölcsődei programban
A képre kattintva galéria nyílik. (5 kép)

Ezen a héten Johanne Hempel és Mette Specht Kristiansen látogatott el a bölcsődébe, hogy a gyakorlatban is bemutassák, miként tervezik, szervezik a bölcsődei foglalkozásokat és csinálnak kedvet a gyerekeknek, motiválják őket a részvételhez Dániában.

Az elméleti foglalkozásokat követően, az elkészített tervek alapján az előadók a csoportokban is megmutatták, a kisgyermekgondozók pedig a gyakorlatban ki is próbálhatták a dán módszer lényegét: a kicsi mozgásokat, nyújtózásokat, apró ugrálásokat, dobogásokat, tapsolásokat egyszerű dallamokkal kísérték és próbálták aktivizálni, bevonni a gyerekeket a foglalkozásokba. A végzett gyakorlatokat a gyerekek is kedvükre alakíthatják, ami a kisebb korosztálynál még nem általános, de az idősebb gyerekeknél már működhet.

Johanne Hempel elismerősen szólt a Kodály módszer gyakorlati alkalmazásáról már a legkisebbeknél is. Látszik, hogy a gyerekeknek örömet okoz az éneklés, a tapsolás, napi rutinjuk a zenére való mozgás. Az is jól látszik, hogy bár a programban részt vevő magyar kisgyermeknevelők nem most kezdték munkájukat, mégis fogékonyak a tanulásra, a megújulásra, az újdonságokra – emelte ki. A dán szakember ismeri és alkalmazza a napi munkájában a Kodály módszert, ezért itt tartózkodásuk alkalmával sem újat akarnak tanítani, sokkal inkább a meglévő módszereket bővíteni, saját tapasztalataikat átadni.

Az elmúlt találkozásokhoz hasonlóan hosszúak, de tartalmasak voltak ez elmúlt szakmai napok. Most is sokat tanultunk vendégeinktől. A dán és a magyar pedagógia módszerek hasonló elveken alapulnak, de ez a programokon való szervezettség Magyarországon inkább az óvodai nevelésre jellemző. Kodály Zoltán és Forrai Katalin országában természetes, hogy a gyerekek napi programjainak szerves része a zene, a ritmus és az erre végzett mozgás, amelynek kiemelt szerep jut a dán bölcsődei nevelésben is – hangsúlyozta Aszódi-Sikter Éva, a Kispesti Egyesített Bölcsődék intézményvezetője.