HÍREK  2025. március 11.      94

Asztaltársaság a kerület ifjúságáért

A készülő kerületi ifjúsági stratégia elkészítéséhez hívták segítségül kötetlen beszélgetésre és véleménycserére a kispesti általános és középiskolák diákönkormányzatokat (DÖK) segítő tanárait hétfőn a Városházára.

Asztaltársaság a kerület ifjúságáért
A képre kattintva galéria nyílik. (10 kép)

A találkozó elején Gajda Péter polgármester köszöntötte a pedagógusokat, és bemutatta a kerületi ifjúságot érintő önkormányzati intézkedéseket, programokat felügyelő alpolgármesterét, Paróczai Anikót, valamint a képviselő-testület mellett működő Közművelődési, Köznevelési, Sport és Ifjúsági Bizottság (KKSIB) elnökét, Szilas Kincső önkormányzati képviselőt. Szilas Kincső nem véletlenül kapta a kerületi ifjúsággal való foglalkozás kiemelt feladatát, hiszen gyerekként ő is aktív tagja volt a Kispesti Ifjúsági Önkormányzatnak (KIFÖ), ott lett fontos számára a közösségszervezés, az érdekképviselet. Reményeink szerint az ő tapasztalatai ebben a munkában segítenek majd abban, hogy a gyerekek kedvet érezzenek a közösségért való munkában, érdekeik érvényesítésben aktívabban vállaljanak szerepet – tette hozzá Gajda Péter.

A polgármester külön köszöntette dr. Nagyné Koczog Tünde szakmai vezetőt a Külső-Pesti Tankerületi Központból, hiszen bár az iskolák munkáját az önkormányzat közvetlenül évek óta már nem felügyeli, de a Városháza vezetésének fontos a párbeszéd a tankerülettel – hangsúlyozta a polgármester.

Dr. Nagyné Koczog Tünde kérdésre elmondta: fontos az ifjúság véleménye a tankerület számára is, ezért szinte minden ilyen, és ehhez hasonló eseményen részt vesznek, ahol az önkormányzattal való együttműködés lehetséges.

Szilas Kincső tájékoztatta a jelenlévőket arról a szándékról, hogy alakuljon egy közösség, amely közösen gondolkodik a kerület ifjúságáról, és ehhez a munkához az önkormányzat megteremti a feltételeket.

A köszöntők után a résztvevők kötetlen, ám operatív, tényfeltáró beszélgetés során számoltak be iskoláik diákönkormányzati munkájáról, annak nehézségeiről, egyedi, sajátos gyakorlatáról.

A találkozón elhangzott, hogy ez a megbeszélés arról is szól, hogy az iskolák milyen segítséget várnak az önkormányzattól a DÖK-ök működtetéséhez, akár a jelenlegi szervezeti formák átalakításával is. Meglehet, hogy másfajta képviseleti rendszert kell kidolgozni a hatékonyabb munka érdekében.
Legyen ez egy „asztaltársaság az ifjúságért”. Jól érzékelhető volt, hogy a megjelent kispesti általános és középiskolai tanárok mindent megtesznek azért, hogy a gyerekek jobban érezzék magukat az intézményekben, a kerületben. Az is bizonyos, hogy más-más módszerekkel kell majd az általános és a középiskolás korosztályt a helyi közéletbe bevonni. Például véleményük megkérdezéséhez már nem biztos, hogy „retró kérdőíves” módszert kell majd választani, hiszen ez a korosztály már nem szívesen olvas el hosszabb, bogarászós felvetéseket, sokkal inkább kedvelik, az egyszerűbb, pörgős, gyors kérdés-válaszos megoldásokat.

Általánosságban a jelenlévők közül többen megfogalmazták, hogy a gyerekek közéletbe való bevonása egyre nehezebb feladat. Mind az általános-, mind pedig a középiskolások aktivitása a közösségi munkában sok-sok tényezőtől függ. A 14 év alattiakat 7-8. osztályban már a különórák, a korrepetálások, edzések és egyéb foglalkozások korlátozzák, addig a középiskolásokat a tanítás utáni munkavállalás. Általános tapasztalatként fogalmazódott meg, hogy bár különféle okok miatt olykor igen elfoglaltak, ám egy-egy programra, projektre, amely az érdeklődési körökbe tartozik, ugyancsak kreatívak, hadra foghatóak – fogalmazták meg.

A találkozón elhangzott az is, hogy a kerületi ifjúsági stratégia előkészítői két körben már találkoztak a kispesti fiatalokkal. Első alkalommal a KIFÖ tagjaival beszélgettek, míg másodjára a 18-25 évesek véleményét kérdezték a témáról. Itt jegyezték meg a szervezők, hogy szinte elérhetetlenek azok a fiatalok, akik nem tanulnak tovább a felsőoktatásban, vagy nem találnak munkát a munkaerőpiacon. Szó esett még az intézményeken belüli és kívüli információáramlásról, ennek lehetőségeiről, a közösségi média fontosságáról a kapcsolattartásban.

A tervezettnél jóval tovább tartott és pozitív hangulatú volt az iskolai diákönkormányzatok munkáját támogató pedagógusokkal való találkozó, ahol sok-sok vélemény és ötlet hangzott el a gyerekek közéletbe való aktivitásáról, valamint gyakorlati muníciók is érkeztek a kispesti fiataloknak készülő kérdőív elkészítéséhez. Nagy örömünkre 15 intézményből, 5 középiskolából jöttek el a megbeszélésre – összegezte a találkozó eredményességét a hivatal ifjúsági referense, Káposztás Nikoletta.