HÍREK  2019. február 12.      1,552
Figyelem: a cikk archív, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Társadalmi egyeztetés a Határ úti Kiserdőért

A Határ út mentén élők, a wekerleiek érdekeit védő alternatívákat képviselem, az önkormányzat számára fontos, hogy csökkenjen az őket érő környezeti terhelés – jelentette ki Gajda Péter polgármester azon a hétfő esti társadalmi egyeztetésen, amelyen „Fák a Kiserdőben, nyugalom a Határ úton” mottóval a Kiserdővédők mutatták be a Határ útra tervezett 2x2 sávos út Kispestet elkerülő alternatív nyomvonalának tervét a Mátrix Oktatási Központban. A polgármester, Hiller István és Burány Sándor országgyűlési képviselők mellett kispesti, illetve ferencvárosi és erzsébeti önkormányzati képviselők, valamint környezetvédelmi szakemberek, wekerleiek és érdeklődők sokasága vett rész az egyeztetésen. Ugyanakkor a meghívott döntéshozók és tervezők távolmaradása meghiúsította az érdemi párbeszédet.

Társadalmi egyeztetés a Határ úti Kiserdőért
A képre kattintva galéria nyílik. (18 kép)

A 2024-re álmodott olimpiához – amit elmeszelt a népszavazás – eredetileg tervezett új Duna-híd Észak-Csepelen át kötöttpályás közlekedéssel, 2x2 sávon kötné össze a budai Galvani utcát és a pesti Illatos utat, majd a Kispestet és Ferencvárost elválasztó Határ út melletti Kiseredőn át vezetne az Üllői úti csomópontig. A kiemelt kormányzati beruházás azonban 2017 őszén leállt. Ugyan a hírek szerint a beruházás zöld utat kapott, hivatalosan semmit nem lehet tudni róla. Ez a bizonytalanság, valamint a XIX. kerületi Wekerletelep és a IX. kerületi József Attila Lakótelep között húzódó Kiserdő védelme indokolta a fórumot – vázolta a helyzetet bevezetőjében Ferenczi István, Kispest fenntartható fejlődésének tanácsnoka, egyben a Kiserdővédők csoportjának aktivistája. Elmondta, az eredeti tervek szerint a terepszint alá besüllyesztett út számítások alapján mintegy 2000 fa kivágásával járna, az úton pedig több mint 30 ezer autó közlekedne naponta. Ezt a környezeti terhelést megakadályozandó indultak a lakossági egyeztetések, és mostanra a csoport eljutott egy alternatív nyomvonalterv felvázolásához.

A Van más út elnevezésű kampány alternatív nyomvonaltervét, amelynek mottója „Fák a Kiserdőben, nyugalom a Határ úton”, Balogh Samu várostervező mutatta be. Elmondta, a Galvani híd régi terve az olimpia miatt értékelődött fel, mostanra viszont a „lopakodó olimpia”, azaz egy esetleg a későbbiekben megvalósítható esemény rendezése, valamint több beruházás sürgetheti az infrastruktúra kiépítését. Lehet, hogy a nagy terv, a körút soha nem is épül meg, csak ez a Határ úti szakasz – fogalmazott. Hozzátette, a jelenlegi tervekben szereplő süllyesztett verzió, vagy akár egy kéreg alatt vezetett terv sem jelent megoldást a zaj- és légszennyezésre, és mindkettő fakivágással járna. A Kiserdővédők csoportjának alternatív elképzelése szerint a nyomvonal az Illatos úttól a Gyáli út mellett az Ecseri út város felőli részen – a vasútvonalat követve – érhetné el az Üllői utat.

Gajda Péter polgármester hozzászólásában hangsúlyozta, az önkormányzatnak egyetlen fontos célja van ebben a történetben: csökkenteni a Határ út mentén élőket érő környezeti terhelést, ezért olyan alternatívákat támogat és képvisel, amelyek védik az itt élők, a wekerleiek érdekeit.

Hiller István, a kispesti és erzsébeti választókerület országgyűlési képviselője is kijelentette, hogy támogatja a valós alternatív megoldásokat a hivatalos terv ellenében. Hozzátette, a jövő héten újra kérdezni fog a projektről a Parlamentben.

Pál Tibor ferencvárosi képviselő arról beszélt, hogy Kispestnek és Ferencvárosnak közösen kell kezelnie ezt a problémát, együtt kell támogatniuk egy mindkét kerület számára elfogadható alternatívát. Képviselőtársa, Baranyai Krisztina ugyancsak az erdő védelme mellett érvelve úgy fogalmazott, hogy lakossági megmozdulás tud csak valamit elérni.

A döntéshozók, valamint a beruházó képviselői nélkül tartott társadalmi egyeztetés végén a résztvevők petíciót írhattak alá a Kiserdő védelméről.